… maar soms kan het niet anders en is een opname in het Seniorencentrum
nodig. Dit is een zeer ingrijpende emotionele gebeurtenis: het achterlaten van de eigen woonst,
de vertrouwde omgeving met al de herinneringen. 'Thuis' zullen we nooit kunnen vervangen, maar
het Seniorencentrum Onze-Lieve-Vrouw doet al het mogelijke om er voor haar bewoners een nieuwe
thuis van te maken.
Met de realisatie van de nieuwbouw en de herinrichting van het hoofdgebouw werd heel wat extra
zitruimte gecreëerd waardoor de thuissituatie zo goed mogelijk wordt benaderd. Voor ontspanning
en het ontvangen van bezoek kan je terecht in deze zitruimtes, ’t Café van SOLV en uiteraard kan
dit ook op de kamer.
Het woonzorgcentrum beschikt over 155 kamers, verspreid over 6
woonafdelingen waarvan 2 woonafdelingen zich specifiek richten naar zorg aan personen
met dementie.
Iedere woonzorgkamer is standaard uitgerust met een bed, nachtkastje, tafel, stoel, zetel,
sanitaire ruimte en zorgoproepsysteem. Een aantal kamers (woonzorgflats) zijn specifiek
ontworpen
voor het verblijf van koppels. Deze zijn ruimer en voorzien van een aparte slaapkamer.
Kamertype | Dagprijs per persoon |
---|---|
Kamer 1 persoon < 20m² | 65,72€ |
Kamer 1 persoon > 20m² | 69,46€ |
Kamer echtpaar < 20m² | 57,05€ |
Kamer echtpaar > 20m² | 58,89€ |
Flat 1 persoon | 87,83€ |
Flat koppel | 74,34€ |
Je kan zelf beslissen of je hier al dan niet gebruik van wenst te maken.
Het ontbijt wordt geserveerd op de kamer zodat je ’s ochtends langzaam kan wakker worden op je eigen tempo en in kamerjas rustig kan genieten van een kopje koffie. Het middagmaal (soep, hoofdschotel en dessert) en avondmaal nuttigen we in de gemeenschappelijke leefruimte.
De kamer krijgt dagelijks een klein onderhoud en wordt wekelijks grondig gepoetst.
Bezoekers zijn op elk tijdstip van de dag welkom. Om organisatorische redenen
(verzorging in de voormiddag) en om een rustige maaltijdbeleving aan te bieden, wordt gevraagd
om het bezoek bij voorkeur te concentreren tussen
13u30 - 16u15 en
17u30 - 20u30. Tevens vragen
we dat bewoners en bezoekers de rust respecteren tussen 20u30 – 8u00.
Bij het afhalen van de residenten voor een uitstap, familiefeest enz. wordt gevraagd om op voorhand te verwittigen en de afwezigheid te melden. ‘s Avonds zijn de deuren om veiligheidsredenen vergrendeld. Bezoekers kunnen dan gewoon aanbellen.
Je wordt verzorgd door een gekwalificeerd team medewerkers, bestaande uit verpleegkundigen en zorgkundigen. Zij staan je bij in alle omstandigheden en met respect voor je wensen en verwachtingen. De dagelijkse verzorging zoals wassen, aankleden en verpleegkundige zorgen worden uitgevoerd volgens het zorgplan dat bij opname wordt opgemaakt. Wekelijks is er een bad of douche voorzien.
De medische zorg loopt verder zoals voor je opname. Je persoonlijke huisarts kan bij je blijven langskomen waarbij je in afspraak met je arts rechtstreeks met hem/haar kan afrekenen of dit via de maandelijkse factuur kan laten verlopen.
Medicatie wordt verstrekt volgens voorschrift van je dokter en wordt door een externe apotheek klaargezet en afgeleverd. Het zorgteam van SOLV zorgt ervoor dat medicatie volgens het voorschrift wordt toegediend en veilig wordt bewaard. De medicatie wordt aangerekend via de maandelijkse factuur.
De kinesisten zorgen ervoor dat de bewoners voldoende bewegen en trachten mits aangepaste oefeningen de resterende functionele motorische capaciteit zoveel mogelijk te behouden, te herstellen of te verbeteren.
De ergotherapeuten doen er alles aan om met de bewoner een maximale zelfstandigheid op het gebied van wonen, zelfzorg, vrije tijd en sociaal leven te bereiken. Dit door middel van bewegingsactiviteiten (zitdansen, petanque, zitgymnastiek, …), activiteiten dagelijks leven (was vouwen, groenten snijden, koken, …), geheugentraining (kruiswoordraadsels, kaarten, …). Bewoners die niet meer aan deze activiteiten kunnen deelnemen, krijgen comfortzorg aangeboden. Ook voor preventieve maatregelen om het vallen te voorkomen en een juiste positionering in bijv. zetel of rolstoel kunnen de bewoners bij hen terecht. Indien nodig zorgen de ergotherapeuten ook voor (loop)hulpmiddelen, rolstoelen, aangepaste kledij, …
Het team wonen & leven stimuleert de mogelijkheden van de bewoners. Dit doen
ze door uiteenlopende activiteiten te organiseren, in en rond het woonzorgcentrum. Hierbij
staan de individuele behoeften en noden van de bewoners centraal. De bewoner krijgt een
uitgebreid aanbod van activiteiten zodat er een aangename & zinvolle daginvulling is die
afgestemd is op de persoonlijkheid, de eigen mogelijkheden en de eigen voorkeur. Ook familie en
vrienden worden hier zoveel mogelijk bij betrokken.
Een kleine greep uit het dagelijks aanbod:
bingo, zang- en dansnamiddagen, handwerk,
gezelschapsspelen, bloemschikken, knutselen, eet- en kookactiviteiten, … Er zijn ook jaarlijks
een aantal terugkerende grotere eetactiviteiten zoals een mosselsouper en een friet-, ijs- &
wafelkraam.
Ons woonzorgcentrum heeft ook tal van vrijwilligers die jou graag een bezoekje brengen, met jou
gaan wandelen & fietsen, naar de wekelijkse markt gaan, … Zij zijn ook aanwezig tijdens
uitstappen of evenementen.
Maandelijks worden de jarige bewoners in het bijzijn van hun familie gevierd met pannenkoeken.
Bij speciale gelegenheden worden er evenementen georganiseerd zoals het kerstcafé of de barbecue
waarbij ook vaak familieleden welkom zijn.
Palliatieve zorg is een basisopdracht van elk woonzorgcentrum. In SOLV besteden wij dan ook heel veel aandacht aan vroegtijdige zorgplanning en volgen wij de evoluties op het gebied van palliatieve hulpverlening op de voet. Ons palliatief supportteam staat tijdens de laatste levensfase de bewoner en de familie bij en biedt daar waar nodig de gepaste ondersteuning. Wanneer er nood is aan spirituele begeleiding (ongeacht de geloofsovertuiging) gaan we samen op weg en kunnen we terugvallen op medewerkers die hiervoor over de nodige deskundigheid beschikken.
Ons woonzorgcentrum heeft een eigen kapsalon met enkele kappers/kapsters ter beschikking. Je kan hiervoor een afspraak maken via het zorgteam. De betaling wordt geregeld via de maandelijkse factuur. Je kan ook kiezen voor je eigen kapper/kapster. Deze kan tegen een vergoeding van 2,- euro per kappersbezoek het kapsalon huren en kan dan gebruik maken van alle faciliteiten. Je rekent rechtstreeks met hem/haar de kostprijs van de kappersbeurt af.
Je eigen schoonheidsspecialiste of (medisch) pedicure is welkom voor de verzorging van je voeten en handen. Het woonzorgcentrum kan ook een manicure of pedicure
voor jou regelen.
De kosten hiervoor betaal je zelf.
Je bedlinnen wordt vanuit het woonzorgcentrum voorzien en gewassen. Dit
is inbegrepen in de dagprijs. Indien je jouw persoonlijk linnen wil
laten wassen en strijken,
dan
kan dit via een externe wasserij waarmee wij samenwerken. De kosten hiervoor betaal je zelf.
Heb je een vraag?
Raadpleeg onze
veelgestelde
vragen over het woonzorgcentrum
Voor verdere toelichting of een wachtlijstnotatie,
vragen wij om vooraf een
afspraak te maken met onze
sociale dienst.
Tel: +32 (0)3 899 05 01
Voor een wachtlijstnotatie kan u ook alvast onderstaand contactformulier invullen
en verzenden.
Onze sociale dienst zal u vervolgens contacteren om een afspraak in te plannen.